Institut für Kunstgeschichte
print


Navigationspfad


Inhaltsbereich

Publikationen

Monographien:

  • Visions of the Courtly Body: The Patronage of George Villiers, First Duke of Buckingham and the Triumph of Painting at the Stuart Court, Berlin: Akademie Verlag, 2012. [zgl. Diss. Humboldt-Universität 2008]
    Winner of the Historians of British Art Book Prize 2014
    Review

Herausgeberschaften:

  • CREMASTER Anatomies. Beiträge zu Matthew Barneys CREMASTER Cycle aus den Wissenschaften von Kunst, together with Julia Stenzel, Berlin: Transcript, September 2014.
  • forthcoming: Corpus fictum. Soziale Imaginationen des Körpers in der Bildfigur der Frühen Neuzeit, Berlin: Diaphanes, 2016.

Aufsätze/Übersetzungen/Miszellen:

  • 'Traditions of Art History, East and West', Zeitschrift für Kunstgeschichte, 79, 2016, S. 147-50.
  • 'Training the Eye. The Arrival of the Beholder in Sandro Botticelli's Adorazioni', in: Die Erfindung des Publikums - oder das Auftauchen des Dritten im Bild, ed. by Beate Fricke und Urte Krass, Chicago: University of Chicago Press, 2015, S. 267-85.
  • 'A Foreigner's View: Anthony van Dyck and the Art of Kingship', in: Der Künstler in der Fremde. Migration - Reise - Exil, hg. von Uwe Fleckner, Maike Steinkamp und Hendrik Ziegler, Berlin: De Gruyter, 2015, S. 65-83.
  • 'Matthew Barney - vir heroicus sublimis: Einführung zu einem Begriff künstlerischer Athletik', in: Cremaster Anatomies. Beiträge zu Matthew Barneys CREMASTER Cycle aus den Wissenschaften von Kunst, Theater, und Kunst, gemeinsam mit Julia Stenzel, Berlin: Transcript, 2014, S. 14-54.
  • Abbildungsverfahren. Tabelle versus theatrale Vergegenwärtigung', in: Was war Renaissance? Bilder einer Erzählform von Vasari bis Panofsky, hg. v. Hans Christian Hönes, Lea Kuhn, u.a., München: Klinger, 2013, S. 51-4.
  • 'England's Apelles and the sprezzatura of Kingship: Anthony van Dyck's Charles I in the Hunting Field Reconsidered', in: Artibus et Historiae, 65/33, 2012, S. 151-66.
  • 'Wozu Renaissance? Drei Positionen aus dem Institut für Kunstgeschichte der Ludwig-Maximilians-Universität München', (gemeinsam mit Stephan Hoppe, Ulrich Pfisterer und Avinoam Shalem), in: kunsttexte, 2, 2012.
  • 'Herrscherinsignien', in: Handbuch der politischen Ikonographie, hg. v. Uwe Fleckner, Martin Warnke und Hendrik Ziegler, 2 Bde., München: C. H. Beck, 2011, S. 491-8.
  • 'Antwerpian Rubens’ best skill made him soare': George Villiers, first Duke of Buckingham and the Elevation of Painting at the Stuart Court', in: Immediations. Research Journal of the Courtauld Institute, 5, 2009, S. 31-44.
  • Kenno Apatrida, Exh. Cat., Berlin, 2009.
  • 'Apollo off the Track: England in Transition of a Kinetic World Picture', in: Perceptions of the World in the Middle Ages, hg. v. Nathanael Busch, Bonn, 2009, S. 83-100.
  • [Translation]: Whitney Davis, ‘Zukunft der Kunstgeschichte’, in: Metzler Lexikon Kunstwissenschaft, hg. v. Ulrich Pfisterer, Stuttgart: J.B. Metzler, 2012, S. 500-4.
  • [Translation]: Ulrich Pfisterer, 'Formal Values and the Essence of Art'. Paul van den Akker, Looking for Lines. Theories on the Essence of Art and the Problem of Mannerism, Amsterdam University Press 2010, in: Journal of Art Historiography, 5, 2011.
  • [Translation]:  Akira Mizuta Lippit, 'Death of the Animal’, in: Ich, das Tier. Tiere als Persönlichkeiten in Kunst, Wissenschaft, und Geschichte, hg. v. Friedrich Weltzien u.a., Berlin: Reimer, S. 47-64.
  • forthcoming: 'Mit Wind und Gezeiten: England im Wogenschlag transkulturellen Austauschs, 1300 – 1650’, in: Kunstgeschichte der Vier Erdteile/Art History of the Four Continents, ed. by Ulrich Pfisterer and Matteo Burioni, Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 2017. 
  • forthcoming: 'With Wind and Tide: England in the Currents of Cross-Cultural Exchange, 1300 – 1650’, in: Kunstgeschichte der Vier Erdteile/Art History of the Four Continents, ed. by Ulrich Pfisterer and Matteo Burioni, Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 2017.
  • forthcoming: ‘Gems of Sacred Kingship: Faceting Anglo-Mughal Relations around 1600’, in: The Global Republic of Sacred Things: The Circulation of Religious Art in the Early Modern World, ed. by Christine Göttler and Mia M. Mochizuki, Leiden 2017, pp. 291-318.
  • forthcoming: 'Louis XIV and the Failure of the Sovereign Artist', in: Fürst und Fürstin als Künstler, hg. von Annette Cremer und Matthias Müller, Berlin: Deutscher Kunstverlag, 2016.
  • forthcoming: 'Painting Celestial Substances: The English Miniature between Enlightement and Alchemy', in: Visions of Enchantment: Occultism, Spirituality and Visual Culture, hg. von Judith Noble, Rachel Parikh und Dan Zamani, Aldershot: Ashgate, 2017.